Dnešní děti jsou mnohem přemýšlivější než generace jejich rodičů. Více se ptají, zpochybňují zavedené systémy a vyžadují logické odpovědi. Čím to může být způsobené?
Proč se musím učit něco, co mi v životě nebude k ničemu?
Tato otázka se dnes často ozývá z úst dětí a mladých lidí. Dnešní mladí mají tendenci vyhledávat smysl všeho, co dělají – jinak jim přijde zbytečné se snažit, ať už v práci, ve škole nebo jinde. Oproti minulé generaci, která měla silnější tendence k respektování zavedených pravidel, se ta dnešní nebojí vystoupit z davu a ptát se. Přestože někteří dávají generační rozdíly za vinu pandemii covidu-19, změny byly patrné už dříve.
Sociální sítě jako součást našich životů
Sociální sítě hrají v životě nejen dětí zásadní roli. Uživatelé sociálních sítí jsou neustále vystaveni obrovskému množství informací, které na ně mohou mít jak pozitivní, tak negativní vliv. Cokoliv potřebujete, zvládnete si za pár vteřin dohledat. Stejně tak se na vás valí i silná dávka špatných zpráv, o kterých jste se ještě před padesáti lety dozvěděli jen z novin.
Nemůžeme však vinit jen technologie za změny v dětské psychice, protože se jedná o přirozený vývoj. Doba se mění, zrychluje a s tím se mění i požadavky a potřeby dětí. Rodiče jsou teď častěji nuceni diskutovat o důležitých životních otázkách a poskytovat vysvětlení, která nebyla v minulosti vyžadována.
Školství se taky mění
Tradiční školský systém, který klade důraz na pouhé opakování naučených informací, dnes často selhává. Děti se například ptají: „Proč se učíme, kdy byla Zlatá bula sicilská, ale nikdo nás neučí základy finanční gramotnosti?“
Stále více rodičů i žáků se přiklání k alternativním metodám i alternativním vzdělávacím zařízením. Přibývá i dětí v domácím vzdělávání. Důležitá je i svoboda učení, poznání a příjemná atmosféra při výuce. Učitelé často vystupují spíše v roli průvodců a skrze různé projekty a aktivizující činnosti dětem ukazují cestu k novým poznatkům.
Kontroverzním změnou ve školství byla v posledních letech i inkluze, která přinesla spoustu pozitiv i negativ. Smíšené třídy mohou vést k tomu, že učitelé nemají dostatek času na všechny žáky a výuka se zpomaluje. Pedagogičtí asistenti sice pomáhají, ale systém stále nefunguje ideálně. Změny budou muset být hlubší a efektivnější, aby děti dostávaly podporu, kterou potřebují.
I rodiče musí svůj přístup změnit
Mnoho rodičů dnes hledá nové způsoby výchovy, které by nahradily staré metody disciplíny a trestů. Místo toho se klade důraz na porozumění, empatii, trpělivost a komunikaci. Stále více si uvědomujeme, že autoritativní výchova už nestačí, a že ani rodiče s ní nejsou zcela ztotožněni. Moderní doba vyžaduje vyjednávání, vysvětlování a hlubší pochopení emocí dětí.
Být rodičem je jako jízda na horské dráze. Stále se snažíme jít svým dětem příkladem – dát jim lásku, volnost, ale i jasné hranice. Někdy máme pocit, že selháváme, ale pak nás překvapí, co všechno v dětech klíčí. Každý den nás učí trpělivosti, porozumění a důvěře v to, že ze všech těchto malých lidí vyrostou šťastní a sebevědomí dospělí.
Dnešní děti potřebují pocit bezpečí, lásky a porozumění, aby byly schopné vyrůstat jako zdravé a sebevědomé bytosti. Přestože jsou v něčem křehčí, zvládnou se správně ptát a nebojí se nových výzev, které před nimi stojí.
Zdroje: Svoboda učení, npi; Náhledový obrázek: Pixabay